انواع بام سبز
انواع بام سبز

بام سبز

انواع بام سبز به آن دسته از بام هایی می گویند که روی سطح و یا بخشی از آن را با پوشش گیاهی سبز می پوشانند. نوع پوشش گیاهی این بام ها با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه می تواند متفاوت باشد.

کاربرد بام سبز

این بام های سبز بیشتر زمانی کاربرد دارند که در شهر و یا یک منطقه، به اندازه کافی فضایی برای ایجاد فضای سبز وجود نداشته باشد.

کاربردی شبیه بام های معمولی دارند و می توانند در ساختمان ها نقش عایق حرارتی و رطوبتی و یا درزپوش را ایفا کنند.

استفاده از بام های سبز چه ضرورتی دارد؟

بام های سبز را بر روی پشت بام ساختمان ها و یا در فضاهای عمومی مختلف استفاده می کنند.

در کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی های صوتی، کاهش دما، ممانعت از ورود اشعه یووی، تصفیه هوا، جلوگیری از آتش سوزی و… می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

طراحی

  • قدم اول در طراحی بام سبز برای ساختمان ها و یا هر مکان دیگری این است که در مرحله اول از ساختمان بازدید به عمل آید تا با توجه به نوع ساختمان، میزان استحکام ساختمان و بررسی مکان نصب تاسیساتی مانند کولر و…بررسی شود.
  • طراحان بام سبز بهتر برای ساختمان ها بهتر است از مصالح سبک وزن استفاده کنند. اما استفاده از مواد و مصالح سنگین برای مکان های دیگری مانند پارک و یا سایر محوطه های عمومی موردی ندارد.
  • در طراحی و زیرسازی بام حتما باید به این نکته توجه داشت که زیر ساخت بام سبز ، عایق رطوبت باشد و از آن آبی نشت نکند.

 اجرا

اجرا و پیاده سازی انواع بام سبز بر روی مکان های مختلف، بستگی به نوع سیستم اجرایی و میزان ارتفاع بام یک ساختمان دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

طراحی انواع بام سبز

 

انواع بام سبز

انواع بام های سبز را بر اساس عمق و میزان کشت، به چند بخش تقسیم می کنند:

سیستم اجرایی گسترده: این سیستم اجرایی را بر روی مکان های کم ارتفاع طراحی و اجرا می کنند. پوشش گیاهی به کار رفته در این نوع سیستم اجرایی کم ضخامت است.

سیستم اجرایی متمرکز: در این نوع سیستم اجرایی، بام سبز شبیه چمن پارک ها است.

سیستم اجرایی نیم متمرکز: در مکان هایی از این نوع سیستم اجرایی استفاده می کنند که در معرض دید عموم است و برای زیبایی ظاهری آن از گیاهان گل دار و بوته ها استفاده می کنند.

سیستم اجرایی مدولار( جعبه گیاه): گیاهان را در یک جعبه مخصوص( جعبه گیاه) نگه داری می کنند. در این نوع سیستم اجرایی، تمام و یا تقریبا بیشتر قسمت های بام را پوشش های گیاهی تشکیل داده است.

مراحل نگهداری از بام سبز

نگه داری از بام سبز در طی سه مرحله انجام می شود. این مراحل عبارتند از:

1- آبیاری: در آبیاری پوشش گیاهی بام سبز، روش هایی مانند آبیاری قطره ای، آبیاری غرقابی و..، بسته به محیط اجرای بام سبز و نوع پوشش گیاهی به کار رفته به کار می گیرند

2- کود دادن: گیاهان به کار رفته در سیستم اجرایی بام سبز نیز احتیاج به کود دهی منظم دارند. نوع کود مورد استفاده برای این نوع پوشش گیاهی، کلسیم، فسفر، منیزیم،گوگرد و…است.

3- هرس: این نوع سازه ها نیز مانند گیاهان باغچه فضاهای مسکونی نیاز به هرس کردن دارند و نقش مهمی در طول عمر بام های سبز شما دارند.

با استفاده از هرس کردن همچنین می توان بام های سبز را به انواع و اشکال گوناگون و بر اساس نوع محیط اجرایی آن،به فرم هرمی شکل، آلاچیق سازی و … درآورد.

طراحی و اجرای بام سبز چه میزان هزینه بر است؟

نمی توان میزان هزینه ثابتی را تعیین کرد. عوامل و متغیرهای مختلفی مانند مساحت اجرایی بام، سیستم آبیاری، نوع تجهیزات، تعداد عوامل اجرایی و… می تواند بر روی قیمت و هزینه اجرایی بام سبز موثر باشد.

کلام آخر

ممنون که باز هم با سایت خودتان همراهی کردید. امیدوارم  یا استفاده از مطالب این مقاله بتوانید فضا و محیط زندگی خود را زیبا کرده و از سایر  مزایا و فرواید جانبی آن نیز بهره مند شوید.

برای سفارش بام های سبز، دیوار سبز و دیوار سبز خزه ای به سایت آرادیس مراجعه کرده تا از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید و محیط زندگی خود را زیبا و چشم نوازتر کنید.

اشتراک گذاری کنید
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مرتبط
دیوار سبز
دیوار سبز چیست؟

دیوارسبز یکی از تجهیزات زیبایی بوده که با نام های دیوار گیاهی یا دیوار زندگی شناخته می شود. امروز قصد داریم به بررسی دیوار سیز

روکش استخر در زمستان
روکش استخر در زمستان

روکش استخر در زمستان: یکی از تجهیزات کاربردی استخر در فصل زمستان، روکش آن است که در فصول گرم و تابستان نیز مورد استفاده قرار